Ładnym kobietom nie jest łatwiej …

Bardzo często nawet  jest gorzej. Częste ataki ze strony koleżanek i kolegów. Przekraczane są ich granice – szczególnie te intymności. Próby zmuszenia ich do uległości i wiele innych.  Częściej są oskarżane o manipulacje i niewierność. Mają problemy ze znalezieniem pracy i są molestowane dużo częściej. Stereotypy związane z wyglądem prowadzą często do katastrofy.

Przytaczam artykuł…

Atrakcyjność nie zawsze w cenie

Mężczyźni z reguły preferują kobiety młodsze od siebie, posiadające zgrabną sylwetkę i delikatne rysy twarzy. Badania pokazują jednak, iż atrakcyjne i uwodzicielskie kobiety nie mogą liczyć na zainteresowanie ze strony płci przeciwnej, gdy mężczyzn uprzednio dopadł lęk nie byle jaki, bo lęk przed śmiercią.

Atrakcyjnym kobietom jest w życiu łatwiej”- z takimi opiniami nie sposób nie spotkać się na co dzień. I chociaż to potoczne stwierdzenie nie zawsze jest przez rzeczywistość odzwierciedlane, to niewątpliwie atrakcyjność kobiet mocno łączy się z ich powodzeniem na rynku matrymonialnym. Psychologia ewolucyjna wskazuje na młody wiek, zgrabną sylwetkę, jasną cerę czy zdrowe włosy jako ważne atuty kobiet, mające wpływ na ich atrakcyjność w oczach mężczyzn, a tym samym maksymalizujące szansę powodzenia kobiet na rynku matrymonialnym. Jednak badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej zdaje się rzucać nieco inne światło na kwestię atrakcyjności w kontekście męskich wyborów miłosnych, a wszystko to za sprawą lęku przed śmiercią.

Zespół Marka Landau przeprowadził badania, w których to sprawdzano, jaki wpływ na ocenę atrakcyjności osób płci przeciwnej ma doświadczenie trwogi. Odwołując się do założeń wynikających z obszaru Terror Management Theory, wskazujących na istotną rolę związków romantycznych jako bufora chroniącego przed lękiem egzystencjalnym, przeprowadzono kilka eksperymentów, w ramach których osoby badane oceniały atrakcyjność potencjalnych partnerów płci przeciwnej.

Wyniki są bardzo interesujące. Nie odnotowano bowiem różnic w ocenie atrakcyjności mężczyzn, jakiej dokonywały biorące udział w badaniu kobiety. Oceniały one atrakcyjność fizyczną mężczyzn na podobnym poziomie, zarówno w warunkach kontrolnych, jak i w warunkach doświadczenia trwogi. Z kolei mężczyźni oceniali czar i fizyczną seksualność kobiet niżej, gdy aktywizowano u nich wyrazistość śmierci. Kobiety atrakcyjne były więc oceniane znacząco niżej w warunkach wzbudzenia lęku przed śmiercią niż w warunkach kontrolnych.

Zdaniem badaczy, mężczyźni doświadczający poczucia śmiertelności mogą zaprzeczać atrakcyjności prowokujących seksualnie kobiet, zwłaszcza gdy te są piękne. Nie tylko niżej oceniają walory kobiet, ale też nie chcą nawiązywać z nimi bliższych relacji. W tych konkretnych warunkach mężczyźni wolą romantyczną miłość od tej związanej z fizycznym aspektem i cielesnością. Co ciekawe, inne badania przeprowadzone przez Wismana i Goldenberga pokazują, iż mężczyźni, u których zaktywizowano lęk przed śmiercią, pragną większej liczby potomstwa, niż mężczyźni, którzy nie doświadczyli trwogi. Podsumowując, mężczyźni doświadczający lęku przed śmiercią z jednej strony unikają seksualności, a z drugiej pragną potomstwa. Ta kwestia zdecydowanie wymaga dalszych badań naukowych.

Nieco zaskakujące wyniki przedstawionych badań pokazują, iż atrakcyjność nie zawsze jest w cenie, zwłaszcza ta owiana seksapilem i uwodzicielskim czarem. Okazuje się bowiem, że egzystencjonalne problemy i lęki oraz poczucie własnej śmiertelności kierują mężczyzn na nieco bardziej uczuciowe i romantyczne tory. Mężczyźni z łowców zmieniają się w opiekunów domowego ogniska, pragnących stworzyć dom u boku kobiety niekoniecznie kipiącej seksualnością, ale spokojnej i skromnej, pragnącej przy tym wydać na świat potomstwo. Czyżby czasem warto było zetrzeć szminkę i zapiąć o jeden guzik więcej?

Więcej: Landau, J., M., Greenberg, J., Solomon, S., Martnens, A., Goldenberg, J.,L.,Gillath,  O., Cox, C.,Pyszczyński, T. ( 2006). The Siren’s call: Terror Management and the Threat of Men’s Sexual Attraction to Women. Journal of Personality and Social Psychology, 90(1), 129-146.

psychologia-spoleczna.pl/aktualnosci/1280-atrakcyjnosc.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=fb-atrakcyjnos

atrakcyjnosc-w-cenie

Reklamy