Dychotomia myślenia

526388_179595275525967_1660963089_n

Znalazłam…

Nie wiem czyje jest to dzieło. W kategoriach myślenia dychotomicznego wspominałam już przy okazji koniec kryzysu Wszystko jest białe albo czarne. Jeśli nie jest tak to znaczy, że jest tak. Nasz mózg uwielbia chodzić „na skróty” i nie odczuwa głębszej potrzeby zastanowienia się czy coś jest w rzeczywistości białe czy czarne. My nie bardzo też mu pomaga w tym aby odkrywać inny punkt widzenia. Często przyjmujemy założenia myślenia stereotypowego, bo tak nam jest wygodniej i co najważniejsze nie wymaga to wysiłku. Czy zmiana jest możliwa – tak. Czy jest prosta – nie. Dlaczego? Neurologiczny mechanizm myślenia kształtuje nasze zachowanie. W mózgu tworzą się swoiste szlaki neuronalne danej myśli. Więc jeśli przez lata myśli w określony sposób, to nie mamy już szlaków tylko „rowy neuronalne”. I wygląda to tak. Myślisz sobie ” łada ja”. Jednak twoja rodzina nauczyła cię myśleć przeciętna. Ty jednak postawiasz, że od dziś będziesz myśleć ” ładna ja”. I tak Za pierwszy razem wychodzi, za drugim też ale za trzecim … up… Mamy na drodze „rów neuronalny” i myśl wskakuje „przeciętna ja”. Oczywiście pokazałam to w dużym uproszczeniu. Bo do tego mamy jeszcze antropologię całą.

Jednak to zdjęcie bardzo mi pasuje do myślenia dobro – zło. Choć życie nie polega na walce dobra ze złem, to i tak cała ludzkość walczy ze złem lub o dobro.

Myślenie czarno – białe to też:

  • dobrze – źle
  • prawdziwy – fałszywy
  • winny – niewinny
  • my – oni
  • przyjaciel – wróg
  • zasady – brak zasad
  • tyrania – wolność
  • demokracja – dyktatura
  • sprawiedliwość – niesprawiedliwość
  • naturalny – nienaturalny
  • cywilizowany – barbarzyński
  • kapitalistyczny – marksistowski
  • kobieta – mężczyzna
  • stary – młody
  • ładny – brzydki
  • fajny – niefajny
